مفهوم کلمه کلیدی یا Keyword چیست ؟
نوشته شده توسط : ساحل

به هر کلمه ای که در موتورجستجوی گوگل سرچ می‌شود و کاربر یک سری نتایج بر بنیاد آن نگریستن میکند واژه ی کلیدی یا keyword نامیده می‌شود. ما بعنوان افرادی که صاحب یک کسب و کار اینترنتی و یا مدیر یک وب سایت هستیم پیش از آنکه بخواهیم زحمتی بر روی سئو سایت بکشیم باید بدانیم با چه کلمه ی کلیدی پیمان است جزو نتایج برتر گوگل ظاهر شویم .

برای مثال واژه “مقاله دیجیتال مارکتینگ” در تصویر ذیل یک کلمه کلیدی محسوب می‌شود.

کلمه کلیدی در گوگل

 

منظوراز پژوهش واژه کلیدی یا keyword Research چیست؟
تقریبا میتوان گفت اولین و مهم ترین قدم برای سئو ، پژوهش جامع کلمات کلیدی است. بدبختانه شوربختانه مشکلی که در سایت‌های ایرانی داریم این است که به طور ریزبین و مشخص راجع به واژه ها کلیدی تحقیق نمیکنیم و صرفا روی چند کلمه کلیدی که حس میکنیم زیاد جست و جو می شوند و مناسب هستند میخواهیم جزو نتایج برتر موتور های جست و جو (گوگل) باشیم و اصلاً نمیدانیم که در حوزه‌ی کاری ما چه واژه ها کلیدی هستند که سرچ خوب و کاملا مرتبطی به کسب و کار ما دارند.

در کالج تپسل بخوانید! 15 دست موزه گوگل در کسب و کار اینترنتی
تحقیق کلمات کلیدی

با یک مثال از پژوهش واژه ها کلیدی سوژه را شفاف تر کنیم:
فرض کنید شما میخواهید یک فروشگاه آنلاین خوراک برای حیوانات خانگی راه اندازی کنید. شما چند کلمه‌ی کلیدی مدنظر دارید که حس میکنید مناسب هستند و میخواهید بر روی آنها زمان بگذارید الی سایت شما جزو نتایج برتر گوگل نمایش دیتا شوید مثلآ با خود می گویید: ” من غذای سگ ، غذای گربه ، غذای پرنده داخل فروشگاه دارم و قطعا کاربر ها این کلمات را سرچ میکنند و من با این کلمات میخواهم صفحه ی نخست باشم .

به فرض که این موضوعات کاملاً صحیح باشند، اما ما اصلا هیچ حس و درکی درارتباط با اینکه این واژه ها چه مقدار سرچ میشوند، چقدر رقابتی هستند و یا چه مقدار مخاطبان ما آن ها را سرچ میکنند نداریم‌.

مثلا داخل این پهنه یکتا از بهترین و بزرگترین کلمات کلیدی که بخواهید با آن جزو نتایج برتر باشید و در هر ماه زیاد سرچ می شود ، واژه کلیدی ” گربه ” است ولی آیا برای ” پت شاپ ” این واژه کلیدی خوبی است؟

کسی که ” گربه ” را سرچ میکند احتمالا میخواهد اطلاعاتی درباره گربه توسط بیاورد یا احتمالاً میخواهد عکس گربه را ببیند که در هر صورت مخاطب هدف ما نیست اما کلمه ی ” گربه ” زیاد سرچ می شود برآیند اینکه اصلا لزومی ندارد سراغ واژه ها کلیدی برویم که زیاد سرچ می شوند اما برای ما پسندیده نیستم و زیرا شخصی که آنرا سرچ می کند بیننده قصد ما نیست.

تاثیر استفاده از Search Related گوگل در تحقیق
من به شخصه نخستین کاری که راجع به این سایت اتمام می‌دهم، “فروشگاه آنلاین غذا و لوازم حیوانات خانگی” یا اصطلاحا ” پت شاپ ” را سرچ میکنم، بعد نگاه میکنم که در صفحه ی نخست نتایج گوگل چه صفحات وسایت هایی وجود دارد ، همه ی آنهارا همراه با جایگاهشان فهرست میکنم پس پایین نتایج ، گوگل یک search related به ما می دهد که به ما میگوید علاوه برنامه کلیدی که ما سرچ کردیم، در این گستره چه کلمات کلیدی مرتبط دیگری هستی دارد.

یکی از بهترین فضاها برای تحقیق کلمات کلیدی Search Related گوگل می‌باشد. پس این واژه ها را هم فهرست میکنم بعنوان کلمات کلیدی که تو گستره ی کاری من کاربردی هستند و دوباره روی هرکدام از آنها سرم می کنم .

مثلا در تصویر پایین سرچ کردیم “پت شاپ ” ، یک سری واژه ها کلیدی سایر که در این دامنه پیوسته است به ما میدهد که کاربرها دیگر آن‌ها را سرچ می کنند .

سرچ پیوسته گوگل

برای نمونه search related به ما میگوید برای واژه کلیدی “پت شاپ” که شما سرچ کردید ، کاربران دیگر واژه هایی مثل “پت شاپ چیست؟ ” یا “پت شاپ پرندگان” را سرچ کرده اند.

این را نیز درنظر بگیرید که برای هر کلمه ی کلیدی باید چه صفحه ای از سایت شما نمایش دیتا شود . مثلاً ” پت شاپ ” یک کلمه کلیدی زیاد خوب است و در هنگام سرچ شدن باید صفحه ی اصلی سایت شما نمایش دیتا شود.

خیلی از مواقع نمی‌دانیم کدام صفحه از سایت ما با کدام کلمات کلیدی باید جزو نتایج اول گوگل نمایش دیتا شوند و بعد از دردسر های زیاد و صرف خرج و انرژی صفحه ی ما در صفحه ی نخست نتایج گوگل نمایش داده می شود اما با کلمه ی کلیدی اشتباه!

مثلا کاربر ” پت شاپ چیست؟ ” را سرچ کرده و صفحه ی اصلی سایت ما نمایش داده شده است و کاربر پس از وارد شدن به سایت ما تند آن را ترک میکند زیرا محتوایی که پیگیری آن بوده نمایش دیتا نشده است و اصلا قصد او از سرچ آن کلمه با چیزی که ما برایش نمایش داده ایم متفاوت بوده است.

قطعا کسی که کلمه ی ” پت شاپ چیست؟ ” را سرچ میکند باید صفحه ای متفاوت با فردی که کلمه ی ” پت شاپ ” را سرچ کرده تماشا کند .

در واقع میتوان گفت کاربری که ” پت شاپ ” را سرچ میکند میخواهد با پت شاپ ها آشنا شود، خریدی اتمام دهد یا موارد این چنین . ولی کسی که ” پت شاپ چیست؟ “را سرچ می کند می خواهد بفهمد این کلمه ای که پسین شنیده است ، اصلا ً به چه معناست ؛ بعد لازم است یک صفحه ی متفاوت بسازیم با عنوان هایی مثل : ” پت شاپ جیست؟ ” “پت شاپ انلاین چیست؟ ” “چه مزیت هایی دارد؟” و… .

از Google Suggest کمک بگیریم!
همچنین دومین تقسیم از گوگل که میتوان برای پژوهش کلمات کلیدی از آن بهره‌گیری کرد Google suggest می باشد. اندیشه میکنم لازم است که یک تعریف و روشنگری کلی از Google Suggest یا پیشنهاد گوگل داشته باشیم.

در کالج تپسل بخوانید! روش ها و مراحل تحقیقات بازار
پیشنهاد گوگل یا Google Suggest چیست؟
در تصویر ذیل کلمه کلیدی “خرید غذای گربه” در گوگل سرچ شده و پیش از کلیک گوگل نتایجی را به ما توصیه می‌دهد. این نتایج درواقع کلیدواژه یا عبارت هایی هستند که کاربران در گوگل سرچ میکنند و شدنی است که برگزیدن ما هم باشد.پس دسته دوم از تحقیق واژه ها کلیدی هم Google Suggest می باشد.

گوگل ساجست

کلمه کلیدی ( keyword) چیست؟

تحقیق واژه ها کلیدی با تحلیل سایت‌های رقیب!
یکی از بهترین و نیرومند ترین کارهایی که تا به حال تجربه کردم تحلیل رقبا بوده و خواهد بود.همیشه بخاطر داشته باشید برای رسیدگی چگونگی بازار در هر حوزه‌ای میتوان از رقبا کمک گرفت و با تحلیل وبسایت‌شان به موارد نکویی رسید. برای پژوهش واژه ها کلیدی هم میتوان از سایت‌های رقیب کمک گرفت و رسیدگی کرد که هر سایتی با چه کلمات کلیدی بالا است.(در صفحه اول گوگل می‌باشد)

ابتدا نیاز است که در هر بار سرچ در پهنه خودتان وبسایت رقبا را پیدا کرده و در یک فایل اکسل یا گوگل شیت لیست کنید.ممکن است تعدادی از سایت ها در نتایج مختلف، مانند باشند، اما مفتوح هم آنها را می نویسیم و چک میکنیم که هرکدام از آنها چند بار تکرار شده اند.

شما لغایت اینجا یک لیست رقیب پیدا کرده اید که تقریباً میتوانید بفهمید که رقبای اصلی شما چه سایت هایی هستند و یک سری پژوهش جامع در ارتباط با ی کلمات کلیدی که می شود گفت، حداقل میتواند بالای ۲۰۰ الی ۳۰۰ کلمه ی کلیدی هم باشد. رهنمود میکنم حتما چندین ساعت روی این پژوهش زمان بگذارید، بسیاری از مواقع اصلا این اتمام نمی‌شود و تنها روی ۱۰۰ کلمه ی کلیدی پیشه می نماییم و سایت خویش را جلو میبریم و بعد از ۲ ماه باز هم واژه ها کلیدی را تغییر می دهیم .

 





:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: